DE ESSENTIE IN KLEUR

Interview met Raw Color

Raw Color werkt in verschillende ontwerpdisciplines waarbij de materialisatie van kleur een sleutelrol speelt. Vanuit hun studio in Eindhoven werken Daniera ter Haar en Christoph Brach samen met hun team aan zowel zelf geïnitieerde projecten als projecten in opdracht. Het ontwerpbureau is net als buro bordo door Popma ter Steege Architecten (PTSA) bij het productieteam voor het Circulair Warenhuis gevraagd vanwege hun ervaring met tentoonstellingsontwerp en kennis over productdesign. Zij delen met PTSA een liefde voor verdiepend onderzoek naar materiaalgebruik. Raw Color’s verfijnde werkwijze, ongeëvenaarde kennis over kleurgebruik en grote netwerk in het Nederlandse ontwerpveld is een waardevolle aanvulling op het project.

Na hun afstuderen aan de Design Academy Eindhoven in 2007 besloten Daniera en Christoph hun krachten te bundelen en kwamen zij tot de oprichting van Raw Color. “Dat was eigenlijk nooit gepland, wat vaak een goede basis is voor dingen die kunnen slagen. We huurden samen een studioruimte om ieder onze eigen projecten te gaan doen en daarnaast parttime te werken. We besloten later om onze energie gezamenlijk in projecten te steken, omdat we samen sterker zijn”, zegt Christoph.

In Duitsland studeerde Christoph grafisch ontwerp waarna hij zich tijdens zijn studie in Eindhoven wilde specialiseren tot productontwerper. Voordat Daniera aan de Design Academy Eindhoven begon en zich daar richtte op textiel, deed ze een vooropleiding in etaleren. “Tijdens mijn studie heb ik moeite gehad om functionele en constructieve dingen te maken. Ik kwam erachter dat mijn kracht daar niet lag en wilde me meer richten op het grafische en beeldende aspect van design. Daar was Daniera heel goed in, dus daar konden we elkaar in vinden”, vertelt Christoph. 

Het werk van het duo varieert van fotografie tot grafisch en productontwerp waarin kleur in de basis van de studio staat. “Ons werk is deels een reflectie van onze persoonlijke biografie. Wat betreft kleur, lijkt het me jammer om dat tot één discipline te beperken. Raw Color is een soort voertuig dat de kleur van de ene discipline meeneemt naar de andere. We proberen er holistisch naar te kijken. Natuurlijk gelden er andere regels en heeft elke discipline een eigen context en functionaliteit, maar ook dat vervaagt”, zegt Christoph. “Waar in de wetenschap een tegenovergestelde tendens is waar men zich steeds meer specialiseert, bezit de studio juist kennis van verschillende disciplines in het veld waardoor we breed inzetbaar zijn. Zo kunnen we een compleet pakket aanbieden als het gaat om het ontwikkelen van een nieuwe identiteit”, vervolgt de designer.

Nadat het duo net afgestudeerd was, was hergebruik nog niet zo’n centraal thema in design. “Nu lijkt elke student ermee bezig te zijn en wordt er van je verwacht dat je hergebruik of sociaal relevante aspecten in je project onderbrengt. Soms vind ik dat zwart-wit gedacht, en moet je dat ook durven loslaten”, zegt Christoph. “Ik geloof dat als je een product maakt vanuit goede intenties en met goede materialen, het een lang leven zal hebben. Dan is het product niet zozeer voortgekomen uit hergebruik, maar zal het wel hergebruikt worden”, legt de designer uit. Het duo heeft de afgelopen coronaperiode gebruikt als bezinning om na te denken over maatschappelijke thema’s en gaan volgend jaar aan een project over klimaatverandering werken. Daarnaast komen duurzaamheid, hergebruik en sociale relevantie samen in het project voor het Circulair Warenhuis waarvoor zij de huisstijl ontwikkelen.

Raw Color werkt naar eigen zeggen erg intuïtief voordat er rationeel en analytisch naar iets gekeken wordt. Zo vragen de ontwerpers zichzelf af wat een visuele identiteit en huisstijl nodig heeft en hoe de essentie van een onderwerp met kleur kan worden gecommuniceerd. Sinds een paar jaar ontwikkelen de designers ook de huisstijl voor het meubelmerk Arco. “Arco is een familiebedrijf in het Oosten van Nederland dat al meer dan 110 jaar bestaat en is gespecialiseerd in houten kwaliteit meubels. De fabriek is ooit op de Veluwe ontstaan. Als je dan aan een kleurenpalet denkt, moet het de identiteit van die bosomgeving uitstralen. Wat zie je als je door zo’n bos loopt? Een bladerdek, groentinten, de kleuren van de verschillende seizoenen, bruin van de aarde en de stammen en het blauw van de lucht. Dat klinkt misschien afgezaagd, maar deze kleuren vatten de essentie van Arco”, vertelt Christoph. “Voor het Circulair Warenhuis, hebben we kleurtinten gekozen die het verhaal van een tweede leven transporteren. De kleuren moeten aan de ene kant opvallen en krachtig zijn, en tegelijkertijd moeten deze ook een bepaalde verfijning hebben. We waren opzoek naar een palet dat niet ‘tweedehands rommel’ communiceert, maar juist verzorgdheid uitstraalt”, vertelt Christoph.

Raw Color ziet veel meerwaarde in het collaboratieve aspect van het Circulair Warenhuis project. “Er zit idealisme in het project dat groter is dan de deelnemers zelf. Dat stukje idealisme is ook iets moois wat je ervoor terugkrijgt. Hopelijk kunnen we er gezamenlijk iets goeds van maken en helpt het om de ogen van een breder publiek te openen zodat men denkt: zo kan het ook. Op deze manier kunnen we mensen meegeven om bewustere consumptiekeuzes te maken”, sluit Christoph af.