VERHALEN VERTELLEN MET KERAMIEK

Interview Max Lipsey

Geschreven door Julia Lefeber (buro bordo)

Atelier Max Lipsey is de werkplaats van Max Lipsey, een Amerikaanse ontwerper gevestigd in Eindhoven. Na het behalen van zijn bachelor aan de New York University, studeerde hij in 2007 af aan de Design Academy Eindhoven. Max’ werk volgt zijn eigen fascinaties voor natuur, materiaal, ambacht, geschiedenis en het maken. Hij vertaalt deze fascinaties naar een object.

Toen Max in New York woonde, kwam hij via Moss Gallery in aanraking met Dutch Design. Hij vond deze ontwerpen zo verbazingwekkend apart, fris, mooi en speels dat zijn nieuwsgierigheid naar de ideeën erachter hem naar Nederland bracht. De Nederlandse praktische en hands-on mentaliteit waar hij naar zocht en thuis mistte, kon hij vinden bij de Design Academy Eindhoven.

Max’ startpunt in het ontwerpproces is het materiaal vanuit waar hij naar een functioneel product toewerkt dat tevens mooi en bijzonder is. “Ik licht de eigenschap van het materiaal dat in eerste instantie de inspiratiebron is toe en communiceer dat met het product. Uiteindelijk probeer ik van dat wat mij persoonlijk raakt en fascineert, een functioneel object te maken dat te gebruiken is in iemands leven”, vertelt Max.

Naast eigen projecten doet Max ook samenwerkingen met bedrijven voor grotere producties. Hoewel hij zich interesseert in pure ambacht, kan hij ook in de productieprocessen voor massaproducten inspiratie vinden. “De technieken die worden toegepast in massaproductie, zijn ontwikkeld door mensen die ook met handen en ambacht begonnen zijn. Als je

 daarin duikt, zijn er vaak hele interessante verhalen te vinden over de mogelijkheden die zijn ontstaan vanuit de industrie. Die geschiedenis van vakmanschap dat gepaard gaat met primitieve methoden, maar ook met innovatieve en intelligente ideeën, vind ik dus ook terug in de industrie”, aldus Max.

Max ziet hergebruik als een grote uitdaging voor design. “Nu we weten hoe deze levensstijl en onze gewoonte van consumptie bijdragen aan onverwachte problemen, is de vraag hoe we door moeten gaan een belangrijk onderwerp in design”, zegt Max. “Wat betreft het milieu en slechte producties die in het buitenland worden gedaan, is er veel verbetering nodig. Tegelijkertijd zijn er veel praktische redenen en kosten die dat bemoeilijken. Hergebruik is een manier om via een andere route tot een product te komen. Wat daarbij lastig is, is dat het voor de industrie vaak moeilijk is om bepaalde materiaalstromen voor hergebruik te sorteren, omdat deze vaak niet stabiel zijn”, vervolgt Max. Volgens de ontwerper heeft het Circulair Warenhuis een unieke positie om daar met goede motivatie iets mee te kunnen doen. “Als ik in mijn eentje elke week in de kringloop materialen zou verzamelen, zal ik niet zo ver komen. Wellicht zou ik er één interessant product mee kunnen maken, maar op een grotere schaal als dat van het Circulair Warenhuis, heeft dat meer impact”, vertelt Max.

De ontwerper had zelf al een grote affiniteit met de Nederlandse kringloopcultuur. Toen hij naar Nederland kwam, ging hij vele kringloopzaken af om op zoek te gaan naar authentieke Nederlandse producten. Hij liep tegen de oer-Hollandse stampotstamper aan, dat voor Nederlanders een heel normaal gebruiksvoorwerp is, maar voor een Amerikaan maar een vreemd object. “Toen ik in mijn eerste studentenhuis ging wonen, hebben mijn huisgenoten me meteen meegenomen naar de kringloopwinkel om meubelen te vinden. Ik merkte toen al dat deze echt een levende plek in de cultuur heeft die door veel mensen wordt gebruikt”, zegt Max. “Tijdens mijn studie, ging ik vaak naar tweedehands winkels als startpunt van mijn project. Als ik niet wist wat ik wilde maken, liep ik gewoon rond om te kijken of ik er inspiratie op kon doen. Dat dit nu weer terugkomt, is de reden dat ik het Circulair Warenhuis een heel interessant project vind”, vervolgt Max.

Normaliter werkt Max veel met staal, maar voor dit project koos hij keramiek als materiaal hoewel hij daar naar eigen zeggen niet zo veel ervaring mee had. “Toen ik naar de reststroom keek, moest ik meteen ook heel praktisch denken. Ik vroeg me zelf af welk materiaal ik zou kunnen bewerken tot een mooi hoogwaardig product dat gemakkelijk in de werkplaats kan worden geproduceerd”, zegt Max. “Misschien juist omdat ik minder ervaring met keramiek had, zag ik veel mogelijkheden op basis van mijn dunne kennis. Ik kon me er al een aantal voorstellingen bij maken”, aldus Max. De ontwerper is in eerste instantie in gesprek gegaan met een aantal deskundigen op het gebied van keramiek. Hij heeft onlangs met Marlies Crooijmans van Fabrique Ceramique in Eindhoven gesproken om zoveel mogelijk kennis in te winnen. “Het is altijd leuk om te sparren met iemand die veel kennis heeft, omdat daar hele onverwachte ideeën uit voort kunnen komen. Soms zegt de expert: ‘nee, dat kan niet’, en dan ben ik eigenwijs genoeg om te denken: ‘nou, ik denk het toch wel!’. Na een paar kleine experimentjes met het materiaal, kom ik daar snel genoeg achter en bovendien komen daar ook weer nieuwe ontdekkingen uit voort”, vertelt Max.

In zijn prototypes combineert Max zijn eigen ideeën met de geschiedenis van het product waardoor het verhaal ervan nog zichtbaar blijft. Zijn ontwerpen met keramiek lenen zich ervoor dat er volumes van kunnen worden gemaakt, waardoor de reststroom daadwerkelijk grondig kan worden aangepakt. Max’ doelstelling is om een product te creëren waar gebruikers plezier aan beleven, waar hij als ontwerper trots op kan zijn wat betreft esthetiek én waarvan het ontwerp ook nog interessant is. “Als ik in alle drie slaag, dan vind ik het een succesvol project”, zegt Max.