Max Lipsey

STRAAL & BODEM

Max Lipsey is een Amerikaanse ontwerper gevestigd in Eindhoven. Na het behalen van een BA aan de New York University, studeerde hij af aan de Design Academy Eindhoven in 2007. Max’ werk volgt zijn fascinaties voor natuur, materiaal, ambacht, geschiedenis en het maken, en vertaalt deze naar objecten. Max verdiept zich in een meer intuïtieve, praktische manier van werken. Zijn ideeën komen voort uit interacties met materiaal en observaties in het moment in plaats van een intellectuele structuur. Door deze manier van werken streeft hij naar authentieke, verrassende ideeën.

Voor het Circulair Warenhuis richt Max zich op de grote stroom keramiek die bij het kringloopbedrijf binnenkomt. Hij heeft hier twee voorstellen voor producten voor gemaakt; voor de onbeschadigde objecten en voor de stroom kopjes, schalen en vazen met barsten, oren er af en hoekjes eruit. Servies dat nog onbeschadigd is maar niet verkocht wordt, zandstraalt hij aan de buitenkant, waardoor er een uniforme lijn producten ontstaat die je makkelijk kunt combineren, met elkaar en met andere objecten in je keuken. Tegelijkertijd toont deze lijn de schoonheid van het basale materiaal van het keramiek en blijft de geschiedenis van de producten ook zichtbaar in de vorm, kleur of de binnenkant. De producten hebben door de behandeltechniek van Max een sterke eigenheid en verhaal, maar vormen tegelijkertijd een serie. 

De keramiek die gebarsten of gebroken is, slaat Max tot nog kleinere stukjes die hij met een bindmiddel tot prachtige terrazzo maakt. Maar liefst 80% van de vulstof is keramiek en het is toepasbaar in allerlei verschillende maten en vormen – tot aan keukenbladen aan toe. Voor het Circulair Warenhuis maakt Max met dit prachtige materiaal een aantal plateaus voor op tafel. Deze zijn goed te combineren met de gezandstraalde objecten, maar ook in hun eentje verfraaien ze elke tafel.   

Max’ doelstelling is om een product te ontwikkelen waar gebruikers plezier aan beleven, waar hij als ontwerper trots op kan zijn wat betreft esthetiek én waarvan het ontwerp ook nog interessant is. “Als ik in alle drie slaag, dan vind ik het een succesvol project”, aldus Max.

Fotografie Cassander Eeftinck Schattenkerk