Nienke Hoogvliet

When Recycling Is (Not) The Answer

Studio Nienke Hoogvliet is een designstudio voor materiaalonderzoek, experiment en conceptueel design. De studio is in 2013 opgericht en werkt met een focus op materialen die kunnen bijdragen aan een meer holistische visie op de wereld. Haar projecten vergroten het bewustzijn van sociale en milieuproblemen in de textiel-, leer- en voedingsindustrie. Door innovatieve alternatieven te ontwikkelen, hoopt de studio systemen te veranderen. Ze gebruikt design om nieuwe perspectieven te vormen.

Het zal geen verassing zijn dat Nienke haar pijlen voor het Circulair Warenhuis richt op de grote stroom textiel die het kringloopbedrijf binnenkomt. Ze is begonnen met een onderzoek dat zich in het Circulair Warenhuis uit in twee vormen.

Allereerst toont Nienke in een prikkelende installatie hoe onzorgvuldig we omgaan met kleding en ander textiel en wat de bijbehorende implicaties daarvan zijn. “Eigenlijk ben ik van mening dat plastic en plasticgarens überhaupt niet meer geproduceerd zouden moeten worden, of alleen van bio-plastics die hernieuwbaar en liefst afbreekbaar zijn. Maar nu deze synthetische materialen er al zijn, is het de vraag of ik er zoveel mogelijk waarde uit moet halen, of dat ik toch bij mijn standpunt moet blijven. Veel mensen realiseren zich niet dat synthetisch textiel erg schadelijk is voor zowel de eigen gezondheid als voor onze omgeving.”, aldus Nienke.

Daarom richt de ontwerper zich voor het prototype helemaal op natuurlijke materialen zoals wol en katoen. Een groot deel van het zogenaamde keukentextiel dat bij het kringloopbedrijf binnenkomt -het andere textiel dan kleding, zoals dekens, tafellakens en handdoeken- gaat ongezien de afvalcontainer in. Er komt te veel van binnen, mensen vinden het misschien niet hygiënisch en bijvoorbeeld nieuwe handdoeken zijn zo goedkoop dat dit gewoonweg niet verkoopt. Terwijl het mooie natuurlijke stoffen zijn die nog heel goed bruikbaar zijn. Nienke gebruikt deze materialen als een nieuwe grondstof en heeft een prachtig en prikkelend meubel ontworpen. De tactiele kwaliteit van de stoffen wordt benadrukt en komt in het ontwerp volledig tot zijn recht. Terwijl het gebruik van deze specifieke stoffen ons verrast en aan het denken zet.

Fotografie Cassander Eeftinck Schattenkerk