Studio Makkink & Bey

GLASS-works Matter

Ontwerper Jurgen Bey en architect Rianne Makkink hebben in 2002 Studio Makkink & Bey opgezet en zijn sindsdien in Rotterdam gevestigd. De vele werkzaamheden van de studio zijn divers en omvatten projecten voor de openbare ruimte, productontwerp, architectuur, tentoonstellingsontwerp en toegepaste kunst. De ontwerpstrategie van de Studio ligt met een sterke nadruk op het proces: het analyseren van de inhoud, de relatie tussen doel en vorm, ontwerp als drager van een verhaal en de relatie tussen toeschouwers en dragers, ontwerper en opdrachtgever. Deze contextuele elementen zijn niet alleen gericht op één product, maar ook op de schaal van een gebouw, een landschap of een sociale werkomgeving.

Voor het Circulair Warenhuis richt Jurgen Bey zich op het ontwikkelen van een werkproces om het nieuwe product vorm te geven. Hij ontwikkelde een set drinkglazen waarvan de inhoud samen 70 liter water bedraagt, de hoeveelheid water in zijn lichaam. Deze glazen worden gegraveerd met verfijnde tekeningetjes van organen uit het lichaam. Deze tekeningen worden in één geheel op een bijbehorend tafelkleed geborduurd dat ook bij de set verkocht kan worden. Elk glas behoudt iets van zijn geschiedenis en eigenheid, maar vormt tegelijkertijd met de andere glazen een collectie of set die het complete verhaal vertelt.

Jurgen en zijn team richten zich op het zo prettig en duidelijk mogelijk inrichten van het werkproces voor de mensen van de werkplaats. Het doel is dat de medewerkers voldoening halen uit hun werk en een nieuw vak kunnen leren. Zo bestaat de eerste fase van het proces uit de selectie van glazen, waar geen strikte richtlijnen voor zijn anders dan dat het in totaal 70 liter moet zijn. Op die manier zullen de verschillende collecties / sets glazen steeds weer anders zijn. De tweede fase richt zich op het graveren van de glazen. In dit proces zijn verschillende stappen mogelijk zodat onze medewerkers steeds beter kunnen leren graveren.

Het werkproces staat centraal in dit project en laat ruimte voor de eigenheid en capaciteiten van de medewerkers, en tegelijkertijd wordt de kwaliteit gewaarborgd. De glazen kunnen worden verkocht per stuk of per (grotere of kleinere) collectie.  

“Ik denk dat het Circulair Warenhuis iets veel groters kan zijn dan een winkel. Je zou een gemeenschap kunnen ontwikkelen waar het gaat om het hele landschap en de leefomstandigheden van de mensen die er werken. We willen mensen aan het denken zetten over hun werk en ze laten werken op een manier waar ze zichzelf kunnen zijn en de vaardigheden gebruiken die ze hebben in plaats van de vaardigheden die ze niet hebben. Het is de werkplek waar de meeste mensen hun identiteit ontwikkelen, en dat heeft een zeer sociale positie in het leven, omdat er een gemeenschappelijk doel is dat verschillende mensen samen willen bereiken”, benadrukt Jurgen.

Fotografie Cassander Eeftinck Schattenkerk